Google tag

04 April 2014

I do not know my own cross... Не познавам собствения си кръст




I'm standing in Church*. For blessing.
On Sunday of the Cross (veneration).

In the movement direction, on the right side.        
(
The Earth turns with a huge speed eastwards      
and one should – like me – for the 4-th month have had dizziness (whirling of the so as to understand it is more stable to look in     
the movement direction...) 

People has crowded on the right and the Church has weighted up             
(
and probably would make a smooth turn right,   
i.e. south – south-eastwardsunless               
the Earth's turning axis slided)... 

But folks are saying their (post-communion) prayers,     
receiving blessing ... and life goes on running        
in its previous bed.

I'm looking at the Crossand fail to know the way I'm holding it,              
the way it's holding me, and where I fail it...

I'm hearing the father's words so simple,          
but it takes so many efforts.

For I do not know my own cross.



Стоя в църква. За благословение.
На Кръстопоклонна неделя.
По посока на движението, от дясната страна.               
(Земята се върти с огромна скорост на изток   
и трябва като мен 4-ти месец да ти се върти главата,  
за да разбереш, че е по стабилно да гледаш по             
посока на движението...)

Народът се е струпал отдясно – и Църквата е натежала             
(и вероятно би направила плавен десен завой,            
— т.е. на юг-югоизток — освен ако      
оста на въртене на земята не се приплъзне)...

Но хората си казват (следпричастните) молитви,          
вземат благословение ... и животът продължава да тече          
в предишното русло.

Гледам кръста — и не познавам как го държа,               
как той мен държи, и къде го предавам...

Чувам думите на отеца  — тъй прости,               
а трябват толкова много сили.

Защото не познавам собствения си кръст.

 25.3.2014 г.

11 March 2014

(the comments by a blogger who re-posted) Няма нищо по-добро от чистата съвест





(Коментарите на един блогър, който е ре-постнал)



 margin alt.
Превод от РУСКИ



            Сега след като видях съобщението от главата на нашата църква (РЦЗП) владика Агатангел, желанието ми за мир и нежеланието ми за война за "интересите на Русия", не само в Крим, но най-вече там – укрепена и се утвърди.

            Война не ни е нужна! Война не е нужна на никого измежду здравите и нормални хора, независимо към коя нация принадлежат. Руски люде, както тези които не искат война, така и онези които я искат, които в душите си са се уподобили на безумци, обезумели "кремлебеси" [(звучи като) демони от Кремъл] – всички вий трябва да знаете, че от нея никой не ще спечели. Погледнете Чечня или Грузия – на войните, които са бивали там. Това не ви ли е достатъчно?... Вие какво спечелихте? А какво са спечелили техните устроители, тези, които са ги започнали? Погледнете в каква положение сте вие, и в какво – те...

            Така че, какво ви подбужда да желаете смърт на другите? Какви логически доводи ще приведете в оправдание на насилието? "Опазване на държавата"... Или увеличението й? Но нали не сте вие, които я владеете, вие нямате почти никакви права в нея, и благодарение на вашето снизхождение към управляващите ви злодеи, те [тези права] остават все по-малко и по-малко. Невъзможно е да не забележите това. Следователно, не трябва да я наричаме държава в прекия смисъл на думата, [а] по-скоро някаква разновидност на затвор. И, значи, какво ви засяга това колко ще спечели от поредната си авантюра началникът на лагера? За вас от това ще има ли някаква полза?

            Така че, какво ви подбужда да желаете война? Нима има някаква по-висша ценност за човечеството от живота му? Ако няма живот, то няма нужда от нищо, длъжни сте да разбирате това. Така че замислете се какъв би бил животът след успеха на вашите врагове, които ви бутат към кръвопролитие!? Времето, прекарано под тяхната ПОГОНЯЛОВЫМ [погнуса?] не ви ли е научило [на нещо], и готови ли сте да забравите опита от своя живот?

            За кой ли път се обръщам към всички. Престанете със своята гордост. Обърнете се към Христа. Смирете своите несъвършени желания, и отворете умосърдечните си очи в чистотата и въззрението на Истината, останете доколкото е възможно в съзерцание на Истината, на Неговата любов – при това, със сляпо зрение не ще видите надигащата се беда, и не ще видите грешките на своите неправилни и неправедни действия. Никого не обвинявам, никого не искам да заставя, Боже опази да се надсмея над незнаещите – искам само да ви напомня за това, за да останете човешки същества, Божии чеда, а не синове на дявола. Сега се решава въпросът не за държавните граници, а за спасението на душите. Ненавистта не е естествена за човека – това състояние е порок от първородния грях, предизвикало изкривяване на духовната нагласа вследствие на духовните поражения и измененията, а сегашният (продължаващ) пост, съществуват за очистване от тази създала се сквернота.

            Бъдете първи да проявите добра воля, да се окажете благородни, [и] Господ ще ви го зачете, както и всички добродетели не забравя. Няма нищо по-добро от чистата съвест. Само да знаехте кога Съдията ще ви призове при Себе Си, то не въздаяние зло за зло, а душевна чистота ще пожелае да види Той...

            Нека никой да не се смущава от нищо, което е сега. Към несправедлива война за чужди интереси, точно както и при предишните случаи, към нова война ви тласкат тези, които нямат вече какво да губят – но вие сте други, знайте го. Вие все още имате избор! Вие имате нещото, което тези подпалвачи нямат, източника на вашите ежедневни неприятности. Дори не си и представяте какво голямо богатство обладавате. Бесовете са много по-хитри от вас, но те нямат избор, а вие имате!...

            Смири страстите си, иначе напразно ще просите Бога за милост към себе си. Великият пост не за война съществува. Не нарушавайте поста с война. Мир вам и на света [желая] !


05 March 2014

Кратка история на (гръцката) ИПЦ–K

 

 

 

Превод от английски

http://www.hotca.org/orthodoxy/orthodox-awareness/416-a-brief-history

http://remnantrocor.blogspot.com/2014/03/a-brief-history-of-goc-k.html

 

 

Кратка история

Кратка история на ИПЦ–K

Кратка история на ИПЦ-K
и участието на РПЗЦ в нея...

 

Сряда, 30 януари, 2013 17:31

4 март 2014 г.

 

В началото на 20 век, идеята за насърчаване на обединяването на Църквите (православни и инославни) започва да се утвърждава сред кръгове в източно-православната църква чрез създаване на „Общност на Църквите", по модела на Обществото на народите.

 

Патриаршеската енциклика от 1920 г. предвижда поредица от стъпки към „обединението на Църквите", първата от които бе смяната на календара за едновременно празнуване на празничните дни от всички „Църкви". Съдържанието на енцикликата бе запазено в тайна от вярващите и едва след няколко години то станало известно.

 

През 1923 г. патриарх Мелетий Метаксакис свика „Всеправославна Конференция", която взе решения по много нововъведения, сред които бе и смяната на календара. Представители на останалите Патриаршии от Изтока не бяха дошли на конференцията, а и работата на конференцията бе прекъсната след като благочестивите християни от Константинополската Църква мобилизираха силите си срещу нея. Мелетий бе в крайна сметка изгонен от града. Същата година Кралски Указ постанови, че Новият (григорианският) календар ще се прилага в Гърция по политическите въпроси, а Църквата продължи да използва Стария (Юлиански) календар.

 

През 1924 г. архиепископът на Атина, Хризостом Пападопулос, въведе Григорианския календар в Църквата, въпреки Кралския Указ от предишната година.

 

Благочестивите хората реагираха. Онези духовници и миряни, които не последваха обновленчеството, сформираха „Общество на Православните" в Атина, което през 1926 г. бе преименувано на „Гръцка Религиозна Общност на Истинно-Православните християни". На 14 септември, 1925 г., докато ревнителите за Светото Предание бяха на бдение за празника Въздвижение на Светия Кръст, се появил ярък Кръст над параклиса на Св. Йоан Богослов в Hymettus. Мнозина видели чудото и повярвали в светоотеческото благочестие. Всички тези хора били литургийно обслужвани от минимален брой свещеници и свещеномонаси от Света Гора, обикновено в параклиси.

 

Хризостом Пападопулос и други обновленчески архиереи, наредили сили за сигурност да експулсира последователите на светото Предание (св. традиции). Свещениците били арестувани, малтретирани, лишавани от свещеническото си облекло, затваряни, и изпращани в изгнание. Една млада жена в Мандра, Катрин Рутес, срещнала мъченическа смърт, когато със собственото си тяло се опитала да защити свещеника от ударите на полицаите. Епископите на официалната Църква водели полицията, за да разпръсва религиозните събирания на истинно-православните християни, те прекъсвали литургии, изпразвали светите съсъди от съдържанието им, и го стъпвали.

 

Въпреки кървавите гонения, броят на вярващите се умножил, а през 1935 г. трима митрополити присъединили към ревнителите за Вярата. Те бяха Герман Деметрийски, Хризостом, бивш Флорински и Хризостом Закинтоски. След това те ръкоположиха четирима йеромонаха в епископски сан: Герман Барикопулос, Поликарп Лиосес, Кристофър Шатцес и Матей Карпатакис, създавайки първия Свети Синод на Църквата на Истинно-Православните Християни в Гърция. Поради преследване, заточение, и т.н., някои от тях се оттеглили и се върнали в официалната църква. През 1939 г. Хризостом, бивш Флорински, замени Герман Деметрийски в ръководството на ИПЦ, който почина през 1941 година.

 

През 1951 г. – чрез Закона на правителството #45/1951, бе обявенo общо преследване на ИПЦ. Църквите били затворени или разрушавани, свещениците били арестувани, разпопвани и насила обръсвани от полицаи. Нашите йерарси били осъдени на изгнание; литургиите били преустановени, шествията били разпръснати, а надгробните надписи били преобърната от полицията. Нашият лидер, Хризостом, бивш Флорински, бил заточен в манастир в Митилини. През 1951 г. митрополит Герман Цикладски умря. Погребението му било забранено, а полицията била пратена да пази трупа му, за да се гарантира, че ще бъде погребан без свещеник. Двама други църковни йерарси се поддадоха на натиска и се присъединиха към официалната църква. През 1953 г. преследването продължавало да чезне, но Законът на правителството, #45/1951, не бил отменен.

 

През 1955 г., Хризостом, бивш Флорински, единственият останал епископ на нашата Църква – след като претърпял сериозни здравни проблеми, дължащи се на неотдавнашното си изгнание – починал без да остави наследници. От 1955 до 1960 г. комисия от дванадесет свещеници пое ръководството на борбата, чиято основна цел бе ръкополагането на епископи за Църквата на ИПЦ. През 1960 г. и 1962 г. със съдействието на архиереите на Руската Задгранична Църква, Църквата на Истинно-Православните Християни в Гърция постепенно възвърна свои епископи, а Светият Синод бе съставен под председателството на архиепископ Акакий. Акакий Талантийски бе лидерът на Църквата на ИПЦ като епископ (1960 г.) и архиепископ (1962 г.), докато кончината си през 1963 г. След смъртта му бе избран епископ Авксентий Гардикийски за архиепископ (1963-1985 г.).

 

По време на периода на седемгодишната диктатура, архиепископ Йероним (от официалната църква) планира да подчини всички частни hesychasteria – каквито са всичките манастири на ИПЦ – под директното управление на местния Епископ на официалната Църква. Оттогава насетне, в името на отбраната, много манастири законно присъединиха своите имоти към манастира Есфигмен на Света Гора. През същия този период, с министерско решение, Тайнствата на ИПЦ бяха най-накрая регистрирани в службите по вписванията. Едно важно събитие, което стана по онова време (през 1969 г.) бе признаването от страна на Светия Синод на Руската Православна Задгранична Църква на Епископските ръкоположения, проведени през 1960 г. и 1962 г.

 

През 1982 г. с министерско решението на министър Антъни Трицес на нашата Църква бе позволено законно да изгражда нашите църкви. През 1985 г. и 1989 г. с други министерски решения, на нашите свещениците беше дадена здравна осигуровка.

 

От 1986 г. до 2010 г. архиепископ на Църквата на ИПЦ бе архиепископ Хризостом II (който (преди това) е бил митрополит Солунски). По време на неговото пастирство бе постигнато така желаното очистването на духовенството от странни и чужди елементи, навлезли в редиците на свещената борба на ИПЦ, и след преодоляването на множество препятствия, той успява да освежи тялото на йерархията с нови епископски ръкоположения през 1998 г., 1999 г. и 2000 г., и възстановява нормалното функциониране на синодалната система към Църквата на ИПЦ.

 

Архиепископ Хризостом II бе първият архиепископ на ИПЦ, приет от лидера на страната, гръцкия президента Константин Стефанопулос, на 8 юни 1998 г., и който освети Свето миро заедно със Светия Синод на Църквата на ИПЦ на Гърция на Велики четвъртък 2001 г. Под неговото пасторство съвременната все-ереста на икуменизма бе синодално осъдена (през 1998 г.), и бе свикана Четвъртата Все-Гръцка Конференцията на духовенството ( през 2003 г.). Със негова благословия бе създадено вероучително Училище (за катехизация), и то работи от 2001 г. насам, а бившият Съюз на младежта бе възстановен под името Православната Младежка Асоциация.

 

След светата му кончина в неделя, 6/19 септември 2010 г., на негово място бе избран митрополит Калиник Ахайски за архиепископ на Атина и на цяла Гърция, който ръководи Светия синод днес.

 

Преведено от гръцки